Historie

PREMIÉRA

Ford Mustang byl veřejnosti představen na výstavě New York World's Fair v roce 1964 a ještě téhož roku byla zahájena výroba ve Fordových závodech v Dearbornu. Na projektu vozidla se podílel slavný Lee Iacocca. Kvůli snížení výrobních nákladů ukrývala zbrusu nová karoserie tohoto vozu mechanická řešení známá z jiných modelů této značky. Bylo tak kupříkladu využito zpevněné šasi kompaktního vozu Ford Falcon a motory sedanu střední třídy Ford Fairlane. Z těchto modelů byla převzata i řada prvků interiéru. Mustang byl vyráběn pouze s dvoudvéřovou karosérií, a to ve třech modifikacích - kupé, kabriolet a od roku 1965 v provedení zvaném fastback se splývavou zádí. Novátorské proporce vozu s dlouhou přední kapotou a krátkou zádí se staly vzorem pro karoserie amerických sportovních automobilů na řadu dalších let.

MOTORY

Základní model vozu byl poháněn řadovým šestiválcovým motorem o objemu 2,8 l a výkonu 75 kW (101 HP), který spolupracoval s manuální třístupňovou převodovkou. Na opačné straně nabídky byly značně výkonnější motory V8 - verze se čtyřhrdlovým karburátorem o objemu 6,4 l měla výkon 239 kW (320 HP) a verze Cobra Jet se sedmilitrovým motorem uvedená na trh v roce 1968 dokonce 250 kW (335 HP). Vozy se silnějšími motory byly vybaveny čtyřstupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Ford Mustang měl poměrně nízkou hmotnost (1170 kg) a díky tomu se mohl chlubit slušnými dynamickými vlastnostmi. S motorem o výkonu 239 kW (320 HP) byl schopen dosáhnout rychlosti 100 km/hod během 13 sekund a jeho maximální rychlost činila 170 km/hod.

MUSTANG VE FILMU

K nárůstu popularity modelu Mustang zcela určitě pomohl i kultovní film Bullittův případ, v němž Steve McQueen v roli detektiva pronásleduje v tomto automobilu zločince prchající ve voze Dodge Charger. Automobilová honička v ulicích San Franciska bývá řazena k nejlepším v celé historii kinematografie.

MODIFIKACE

Krátce po premiéře Fordu Mustang přišly konkurenční firmy se svými modely a Ford musel své vozidlo modernizovat, aby vyhověl požadavkům zákazníků. V roce 1967 byla provedena modernizace, při které došlo k nepatrnému zvětšení karoserie a vůz získal agresivnější tvar. Změněn byl i vzhled přední části automobilu, jenž navíc získal ozdobné chromované prvky a bohatší výbavu včetně klimatizace.